CHEF OBIE & MGJ CONSULTANCY

CHEF OBIE & TEAM MGJ CONSULTANCY AKTIF MENGADAKAN KELAS / KURSUS MASAKAN PERNIAGAAAN DAN KOMERSIL POPULAR BERTESTIMONI SEJAK 2012 HINGGA KINI.
DI AMPANG , SELANGOR DAN DI BANGSAR KUALA LUMPUR.

MENJADI PILIHAN WARGA TEMPATAN , WARGA ANTARABANGSA DAN JABATAN KERAJAAN

MENJADI JURUCAKAP PELBAGAI PRODUK , PERUNDING F&B , PERUNDING MAKANAN , FOODSTYLIST , PENULIS JEMPUTAN / PHOTOSHOOT UNTUK MEDIA MASSA DAN ELETRONIK ,PERUNDING PENJUALAN HOTEL DAN RESORT JUGA PERUNDING HARTANAH DI MALAYSIA

HUBUNGI MGJ CONSULTANCY

017 2260719

017 2260719

017 2260719

email : mgjconsultancyfile@gmail.com & gunawan.jamil@gmail.com

obieber

Khamis, 6 Oktober 2016

Pengemis


Terkesima sebentar..


Aku berjalan menuju ke PASAR SENI LRT STESEN , terlihat seorang Pengemis lelaki sedang cuba meminta bantuan mereka yang lalu dihadapannya tanpa dihiraukan atau dikisahkan.

Fizikal pengemis melayu itu yg cacat kakinya tidak boleh berdiri mengesot-ngesot meminta bantuan..
( pasti korang fikirkan pengemis ini meminta-minta duit kan ? )

Silap sama sekali , Pengemis ini tidak meminta duit..
Aku cuba mendekati pengemis itu dan bertanya, " abang nak minta dibantu apa yea ? "
Pengemis dgn berbudi bahasa..menjawab " Saudara ,boleh tak tolong padamkan api yang sedang menyala dalam tong sampah tu, tadi ada orang buang potong rokok dalam tu..ambillah botol air milik saya ini dan siramkan "

Aku tersentap..aku ambil botol air miliknye dan siramkan api yg mula menyala dlm tong sampah tu..

Aku pulangkan botol air miliknya & memberi sedikit RM ...
Terkejut lagi aku..mmm 
Pengemis ini menolak dia sempat kata "Dari tadi saya memanggil orang yg lalu lalang depan saya tak ada satu pun yg ambil kisah..tapi saudara sudi mendengar apa yg nak saya sampaikan..saya tak ambil duit tu..walau memang saya perlukan ,abg simpanlah"

Aku..terkesima..pengajaran..utk aku ..HARGA DIRI SAUDARA@pengemis ITU LEBIH TINGGI DARI ORANG YANG LALU LALANG DEPAN NYA.. MORAL YG TINGGI...AWAK YG HISAP ROKOK JENIS ROKOK MASIH MENYALA BOLEH BUANG PULAK DLM TONG SAMPAH..LAIN KALI BAGI PADAM DULU LAH...AKAL TIADA..MATI LAGI BAIK!





Terima Kasih

Komen
0 Komen

Tiada ulasan:

Chef Gunawan a.k.a Chef Obie Copyright © 2015 Design by MaiGraphikDesign