Obielicious

BENGKEL SENI MASAKAN PERNIAGAAN BERSAMA CHEF OBIE - KEK/COKLAT/3D/BROWNIES/COOKIES/ENERGY BARS ( 28 OKTOBER 2017 - Sabtu ) - Whatsapp 0172260719 / 016 9166010 ( HOT ! ) KELAS MASAKAN DAN BAKING PERSENDIRIAN + TESTIMONI PELAJAR ( HOT !)

FILE KIT + CD ROM PELBAGAI PERNIAGAAN BERASASKAN MAKANAN serta TESTIMONI PELANGGAN .

( hot ! ) 24 EBOOK MASAKAN , KEK ,PASTRI DAN BAKERI CHEF OBIE UNTUK MALAYSIA , SINGAPURA , NEGARA BRUNEI DARUSSALAM & INDONESIA SILA WHATSAPP SEGERA 0172260719 FREE 3 EBOOK ( Harga dlm Ringgit Malaysia )
( hot ! ) PENULIS JEMPUTAN MAJALAH MASAKAN TEMPATAN & PHOTOSHOOT UNTUK MAJALAH & MEDIA MASSA / ELETRONIK

Tempahan Katering Untuk Pelbagai Majlis / Pejabat & sebagainya - SKY CHEF & KHUZRASA Katering Kuala Lumpur Hubungi Segera chef obie 017 2260719 , Puan Khurzaidah 019 6460409 Call @ whatsapp

bE mY Heartbeat..!

Resepi Rempah Ratus


Hubungi  & Follow chef obie

chef nak berkongsi kata kata positif untuk Anda..dan juga diri sendiri sendiri..

" WAKE UP SMILE ,
AND TELL YOURSELF
TODAY IS MY DAY !

AND TRAIN YOUR MIND 
TO SEE THE POSITIVE
IN EVERY SITUATION "





 IG : chef_obie_official
whatsapp 0172260719
email :gunawan.jamil@gmail.com

website: chefgunawanmalaysia.blogspot.com
malaysiapropertiespure.blogspot.com




P/S ebook ialah buku eletronik dlm software PDF mudah dibuka dlm hp,smartphone,laptop@lappy & komputer.Ia sungguh praktikal & anda boleh baca &buat rujukan ebook dimana2 sahaja.





Tajuk : Apa itu Rempah Ratus Campuran atau Spice Mixtures ?

Penulis : chef obie
Facebook : chefobie untold
Instagram : chef_obie_official
website : chefgunawanmalaysia.blogspot.com
whatsapp : 0172260719

Assalammualaikum wbt,

Semoga hari ni memberi satu dalam sejuta perasaan segar ,
ceria walau ada antara kite diduga dengan pelbagai dugaan dan cabaran,
harap bersabar ye..tak kire lah masalah tu besar atau kecil..

InsyaAllah kite hadapi aje ..usaha kearah kebaikan lebih baik daripada tak melakukan sebarang tindakan yang baik,
sedihnye apabila sebilangannye daripada kite ni suke nak merungut komplain dan sentiasa rase tidak puas hati dengan kehidupan dan kemudahan yang Allah beri percuma kepada kite selama ni...
Nauzubillah hi minzalik! Jauhkan lah sifat-siaft tak elok ni daripada diri kite… bie cakap untuk diri sendiri juge..juge untuk semua.Jangan ambil hati!Bie ni manusia biase penuh kekurangan..cube perbaiki diri juge.

Berbalik kepada tajuk utama yang akan bie huraikan “ SPICE MIXTURES” ATAU Rempah Ratus Campuran ,Ia akan mengambil mase beberapa hari untuk bie kongsikan kepada anda semua, tidak kirelah info ini untuk pelajar sama ada pelajar IPTA, IPTS, Kolej- kolej Komuniti , Akademi Masakan , Surirumah , pengkritik makanan, blogger- blogger, pengusaha makanan , tukang masak professional, chef-chef dan tak kire la siape sahaje.

Apabila kite sebut aje rempah ratus, pasti terbayang sacara automatic kat minda-
Rupe rempah kari, rempah kurma , serbuk cili , serbuk kunyit , serbut jintan manis, jintan putih , lada hitam , halba , ketumbar , biji sawi dan banyak lagi.

Jelas menunjukkan anda memang peka dan tahu serba sedikit rempah ratus walau mungkin anda tak berapa mahir menggunakan bahan-bahan ni dalam masakan.Tak mengapa bie nak beri kredit untuk anda semua kerana sedikit sebanyak tahu apa itu rempah ratus.

Spice Mixtures atau rempah ratus campuran

Ialah Penggunaan gabungan pelbagai jenis Bahan-bahan rempah kering atau dalam keadaan segar dalam menghasilkan sesuatu masakan yang berasaskan rempah ratus sehinggalah untuk menghasilkan minuman. Seperti membuat asas Rempah Kari untuk memasak lauk kari,Bahn Rempah ratus untuk BBQ ,Benggali 5 spice, Flavouered aromatic oils , cuka , Spice drinks , kek dan pastry ( sweet spice mixtures ), African spice mixtures , Sambal, Spice paste, Masala dan banyak lagi.

InsyaAllah akan Bie kongsikan yea..

Curry Powders @ serbuk kari
Perkataan kari ni asalnya daripada perkataan Tamil – Karhi, bila dah lame disebut bunyinye jadi kari.kire begitu lah asal sebutan kari.Penggunaan rempah ratus yang kaya seperti sebuk kari ni amat meluas.Sejarah asal usul kari ni menjadi popular sampai keseluruh dunia adalah ketika zaman para pedagang dan askar @tentera dari India telah membawa dan memperkenalkan penggunaan rempah ratus ni dalam masakan kepada masyarakat ketika itu.

Rempah Kari ini mendapat permintaan yang tinggi dalam pasaran, penggunaan yang meluas menjadikan rempah ratus ni komersial secara langsung dari segi penggunaan dan rasa menjadi lebih menarik dan ada yang masih mengekalkan rasa asli Autentik!cewah sejak dua menjak ni suke guna perkataan autentik..terpengaruh dengan iklan kat tv la tu…

Rempah Kari dihasilkan dengan pelbagai penggunaan rempah ratus berbeza , kombinasi dan penggunaan rasa mengikut bangsa yang berlainan. Apabila rempah kari ni dibawa merentas pelbagai benua ..
citarasa juga diubah mengikut kesesuaian.jadi rempah kari yang kebanyakan ada dipasaran kite, kat pasaraya dan kedai runcit tu kebayakkannya dah tiada rasa asal atau keaslian tradisi rasa kari dari india utara mahupun selatan,rase autentiknye kureng la kat sini, tapi kite masih boleh dapat merasa kari asli, yang terdapat direstaurant asli india yang menyediakan cara masakan dan penggunaan rempah kari asli ni.Jangan risau Bie akan kongsikan resepi membuat rempah kari yang autentik! Autentik lagi…

Cara memasak rempah kari juga berbeza, contoh bagi orang madras , mysore dan goa ( India ) mereka akan menggunakan rempaah kari tetapi ia amat pedas, gabungan rempah ratus yang lebih hangat berbanding aromanya.die orang ni suke masak vindaloo…yang pedas-pedas hangat tu la pilihan mereka! Apa pun penggunaan pelbagai rempah ratus dalam masakan baik untuk kesihatan dan perkembangan tubuh badan kite ni.


Keseimbangan bahan dalam membuat rempah kari ni penting.Asas Resepi ini dengan variasi yang mampu memenuhi citarasa anda dalam pelbagai jenis masakan kari.Tak kire lah kari daging , ayam , kambing.Untuk kari ikan @ seafood nanti bie akan kongsikan,InsyaAllah next coming update kat blog ni.

DIY- Resepi Asli Rempah Kari Daging


( 32 sudu besar kari terhasil )



Bahan :



14- 16 batang Cili kering / lada kering

16 sudu besar Biji Ketumbar

8 sudu besar Jintan Manis

4 sudu kecil Halba

4 sudu kecil Biji sawi

4 sudu kecil Lada hitam

2 sudu besar Serbuk Kunyit

2 sudu besar Serbuk Halia


Cara membuat :

1.Pertama sekali , cili kering / lada kering perlu digunting untuk dibuang bijinya.

2.Teknik sangai atau goreng tanpa minyak digunakan- gunakan frying pan atau kuali, panaskan api sederhana , sangai ciili kering , ketumbar , jintan manis , halba , biji sawi dan lada hitam.

3.Panaskan sehingga bahan-bahan rempah mengeluarkan aroma. Goyangkan pan konsisten supaya rempah dapat dipanggang sekata.- sambil menyanyi…”mari kita bergoyang…”-cat farish

4.Apabila rempah siap dipanggang, kemudian sejukkan pada suhu bilik , kemudian rempah tadi digiling atau diblender kering sehingga menjadi serbuk. Kalau nak buat bussines kecil kecilan perlu guna mortar atau coffe grinder.Kemudian masukkan serbuk kunyit dan serbuk halia kacau sebati. Siap… untuk digunakan sebagai rempah kari daging!

Senangkan…ape cebik-cebik bibir tu..ketap-ketap bibir pulak…dah tau senanglah, mase tak tau tu..beli aje lah rempah kari paket kat pasaran tu.Ape pun terpulang pada anda untuk menggunakan atau mempraktikkan resepi chef obie ni.Semoga sedikit perkongsian ilmu ni dapat membantu sesame kite secara langsung atau pun tidak.

Mohon maaf sekirenye ade kata-kata atau penyampaian obie ni menyinggung perasaan atau keadaan sesiape diluar sana, jika ada yang ingin menambah info boleh lah disharing bersama, bie berpandukan pengalaman sepanjang bergelar tukang masak , segala info dan ilmu diperoleh dari sifu-sifu bie ( mak juge memberi peranan penting dalam gaya masakan bie ) juga persekitaran dunia masakan bie selama ini.Ape pun bie sentiase mencari dan menggali ilmu masakan ini… tiada istilah stop!dunia masakan sentiasa bergerak mengikut zaman dan ia sentiasa disesuaikan senang kate up to date..

DIY- Do it Yourself !
Obie can cook so can you!so ..so .. so what? juz make funny-funny… smile always & enjoy yourself !

ebook masakan PERCUMA


Assalammualaikum wbt,
semoga ceria sentiasa,
Maaf lah yea bie baru dapat update ilmu rempah ratus yang nak dikongsikan bersama ni,
Dalam pada minggu lepas keadaan kesihatan kurang sikit, tapi Alhamdulillah kembali sihat sedia kala,
hari ni bie akan bercerita mengenai rempah ratus daripada India Selatan.
Orang dari india selatan membuat sendiri rempah ratus untuk masakan mereka,
terutama untuk masakan berasaskan sayuran dan kombinasi masakan dhal,
masakan berasaskan daging dan masakan berasaskan air seperti sup @ broth – Gaya masakan Brahmin

Mereka panggil rempah ratus ni dengan panggilan “ Sambaar” atau serbuk sambaar,
Sambaar ni merupakan rempah ratus klasik daripada india selatan.

Serbuk @ rempah Sambaar ini boleh juga didapati dikedai menjual rempah ratus india juga dipasaraya
– pasaraya besar.Serbuk sambaar ni umpama serbuk kari bagi orang india selatan.


Resepi Serbuk @ rempah Sambaar

(dapat menghasilkan 34 sudu besar )



16 batang Cili Kering

12 sudu besar Biji Ketumbar

4 sudu besar Jintan Manis

4 sudu kecil Lada Hitam

4 sudu kecil Urad Dhal ( kacang dhal putih )

4 sudu kecil Channa Dhal ( kacang dhal kuning )

4 sudu kecil Mung Dhal ( kacang dhal mung kuning )

3 sudu besar Serbuk Kunyit

4 sudu kecil Halba


Cara membuat

1.Gunting cili kering buang bijinya, Sangai @ masak tanpa minyak di atas kuali @ frying pan bersama biji ketumbar , jintan manis , lada hitam dan halba, gunakan kan api sederhana. Sangai sehingga naik bau atau mengeluarkan aroma.Letak dalam mangkuk.

2.Ulangi langkah diatas dengan sangai 3 jenis dhal iaitu urad dhal, channa dhal dan mung dhal, jangan sampai hitam apabila disangai.

3.Kemudian apabila rempah ratus telah disejukkan, tiba pula untuk kesemua bahan yang telah disangaii digiling atau blender sehingga menjadi serbuk, kemudian masukkan serbuk kunyit, kacau sekata. Siap.
Korang dah boleh gunakan serbuk sambaar ini dalam masakan .

Cara menggunakan sama seperti untuk membuat masakan kari, jika masak dhal juga menggunakan rempah sambaar ini sebagai rempah utama.


Serbuk / Rempah Kari Ikan

juga dikenali sebagai rempah kari 7 lautan;

Serbuk atau rempah Kari 7 Lautan atau mat salleh panggil Seven-seas Curry Powder-
pelikkan tak pernah dengar, kena biase kan dengar..heee, kali ni nak bercerita mengenai rempah kari ikan atau sesuai untuk semua jenis seafood.Mane datang nama serbuk kari 7 lautan ni- nilah citernye-
Ianya Dipanggil Serbuk kari 7 lautan kerana asal usul serbuk kari ini telah digunakan dalam masakan yang ada di Indonesia dan Malaysia, termasuk dari arah laut cina selatan , Andaman , selat Melaka dan kepulauan Indonesia yang lain.




Resepi Rempah kari ikan @ seafood

( untuk mendapatkan 26 sudu besar rempah )



16 biji pelaga @ white cardamons

12 sudu besar Biji Ketumbar

6 sudu besar Jintan Manis

4 inci Kulit Kayu Manis

3 sudu besar biji saderi @Celery seeds

12 biji Cengkih

2 sudu besar Serbuk Cili


Cara membuat

1.Sangai kesemua bahan kering kecuali serbuk cili,pastikan pelage bijinya dikeluarkan, kite kan gunakan bijinye sahaja, kulitnya tidak digunakan dalam membuat serbuk kari ikan.

2.giling kesemua bahan atau blender sehingga menjadi serbuk, camparkan serbuk cili, kacau sebati dan siap untuk digunakan sebagai serbuk kari ikan.



Sebelum ni Chef obie dah bercerite mengenai
rempah kari 7 lautan...

Hari ni nak berkongsi pula rempah kari dari temasik,
walaupun ianya tidak sepopular rempah kari tempatan,
tapi korang perlu tahu juge asal usul kari singapura ni...

Mengape kari ikan 7 lautan ni tak termasuk temasik atau singapura?

Macam ni citernye, para pedagang dulu suka pi pelabuhan Melaka –parameswara, juga pi pelabuhan majapahit tapi bukan tak lalu temasik ,hanya temasik bukan tempat dagangan utama waktu itu, jadi rempah ratus ni sampai cume tempiasnye tu lambat sedikit, dan citarase dalam membuat serbuk kari juga berbeza disebabkan pedagang dan penerimaan citarasa orang temasik.Jadi kite boleh panggil serbuk kari daging Ala Singapura juga serbuk kari ikan Ala singapura, Ianya masih mengekalkan citarasa kari tersendiri dan agak klasik juge autentik gitu…
korang perlu tau juge cara memasak dan cara membuat rempah kari singapura ni,supaya tahu perbezaan dalam citarase.Baru world.. boleh jadi chef yang disegani..semua kena ambil tau…nanti bie sharing rempah ratus benggali pulak atau asas rempah ratus masakan orang sikh.

ebook masakan PERCUMA




Resepi Serbuk Kari Daging Ala Singapura



( menghasilkan 20 sudu besar rempah )



Bahan



6batang Cili Kering

12 sudu besar Biji Ketumbar

2 sudu besar Jintan putih

2 sudu besar Jintan Manis

4 sudu kecil Lada Hitam

2 inci Kulit Kayu Manis

8biji Pelaga Hijau atau pelaga biase
12 biji Cengkih
4 sudu kecil Serbuk Kunyit


Cara membuat

1.Sangai kesemua bahan kecuali serbuk kunyit.pastika pelage biji didalam shaja diambil.
2.apabila telah disangai, sejukkan sebentar sebelum bahan digiling @blender sehingga halus . Kemudian baru campurkan serbuk kunyit kacau rata, siap.Boleh lah digunakan untuk memasak kari daging singapura.

ebook masakan PERCUMA



Lirik Doa Solat Dhuha : Unic

Allahumma Innadh Dhuha-A Dhuha-Uka
Wal  Bahaa-A Bahaa-Uka
Wal Jamaala Jamaaluka
Wal Quwwata Quwatuka
Wal Qudrata Qudratuka
Wal Ishmata Ishmatuka

Allahuma Inkaana Rizqi Fis Samma-I Fa Anzilhu
Wan Inkaana Fil Ardhi Fa-Akhrijhu
Wa Inkaana Mu’asiran Fayassirhu
Wa Inkaana Haraaman Fathahhirhu
Wa Inkaana Ba’idan Fa Qaribhu

Bihaqqiduhaa-Ika Wa Bahaaika
Wa Jamaalika Wa Quwwatika Wa Qudratika
Aatini Maa Ataita Min’Ibadikash Shalihin

Ya Allah
Sesungguhnya Waktu Dhuha itu DhuhaMU
Kecantikannya KecantikanMU
Keindahannya KeindahanMU
Kekuatannya KekuatanMU
Kekuasaannya KekuasaanMU
Perlindungannya PerlindunganMU

Ya Allah
Jika rezeki masih di langit, turunkanlah
Jika di bumi, keluarkanlah
Jika sukar, permudahkanlah
Jika haram, sucikanlah
Jika jauh, dekatkanlah

Berkat waktu Dhuha
KecantikanMU, keindahanMU
KekuatanMU, kekuasaanMU

Limpahkan kepadaku segala
Yang Engkau telah limpahkan
Kepada hamba-hambaMU yang soleh




Info - Salam-jumaat
 


RESEPI KEK , CUPCAKES DAN MUFFIN ANTARABANGSA CHEF OBIE!!!

Kini Muncul ebook yang telah dinanti-nantikan oleh netizen..
Buah tangan terbaru chef obie, yang mahir dalam pembuatan kek antarabangsa & muffin antarabangsa
Koleksi resepi - resepi kek antarabangsa chef obie dalam bentuk buku eletronik dan mudah untuk anda miliki!

chef obie -

"Berpengalaman menyediakan kek-kek istimewa untuk VVIP seperti
Raja Fadh Bin Abdul Aziz yang merupakan Raja Arab Saudi & Perdana Menteri Arab Saudi ketika itu , Sultan Hassanal Bolkiah Sultan Brunei Darul Salam dan banyak lagi..."

Kreativiti dan kemahiran dalam seni pembuatan kek chef obie telah dikongsikan dalam siri bengkel dan kelas-kelas baking mahupun kelas persendiriannya sejak 2011 sehingga kini.

Anda jangan lepaskan peluang untuk memiliki ebook terbaru ini !

ebook Kek Ais Krim Antarabangsa Hanya RM40.00 


ebook Kek Coklat Antarabangsa Hanya RM40.00 


ebook Kek Keju Antarabangsa Hanya RM40.00



Setiap satu jenis ebook yang perlu anda miliki ini hanya beharga
RM40.00 sahaja.

ebook Aneka Muffin Antarabangsa Hanya RM40.00



ebook Cupcakes Antarabangsa Hanya RM40.00



Dapatkan Resepi-resepi kek , cupcakes & muffin antarabangsa ini yang mula dijual kepada netizen 
pada hari Khamis ini 26 hb Ogos 2015.




PERCUMA EBOOK 

ASAS BUAT KEK CHEF OBIE




Ebook Asas Buat Kek Chef Obie -

merupakan intipati kelas baking popular chef obie dimana , chef obie berkongsi cara-cara membuat kek asas dengan mudah dan gerenti menjadi ! 
seperti
 BUTTERCAKE , COKLAT KEK , CLASSIC CHEESECAKE , FRUITCAKE & SPONGE CAKE.. 
semua resepi dan cara menyukat dengan mudah dan tepat dikongsikan dalam ebook percuma ini !

Bagaimana untuk milikinya? 
Mudah sahaja-

Cara Pembelian :

Bank In ke Akaun MBB ( Maybank )

151409098193

atas nama Muhamad Gunawan Jamil

Bukti pembayaran sila SMS: 

 Nama ebook  , RM40 , masa , tarikh dan

 email anda , kemudian sila hantar ke 



017 2260719
( whatsapp / sms )

Penghantaran : 24 jam - 48 jam selepas bukti pembayaran diterima 











RESEPI - RESEPI MASAKAN TEMPATAN SEPERTI  ANEKA MASAKAN MEE , ANEKA ROJAK DAN ANEKA RESEPI NASI MENJADI PILIHAN NETIZEN ! PERLU ANDA MILIKI..


Pelbagai resepi-resepi berasaskan mee dikongsikan dalam
ebook popular ini seperti-
Mee Kari Ipoh
Mee Kari Ayam
Mee Rebus Johor
Mee Udang 
Mee Hailam
Mee Goreng Mamak Dan banyak lagi
yang pasti ianya wajib anda miliki sebagai rujukan dapur anda!


ebook yang ditunggu-tunggu olkeh netizen 
iaitu-
Aneka Rojak..
pelbagai resepi rojak beserta kuah rojak dan kacang dikongsikan ,
Rojak Mamak
Rojak Mee
Rojak Petis Buah-buahan
Rojak Pasembur
Rojak Singapore...
Wajib anda miliki sebgai rujukan dan koleksi anda!


ebook Aneka Resepi Nasi yang ditunggu-tunggu netizen juga telah berada dipasaran.Pelbagai resepi-resepi menarik berasaskan nasi seperti- Nasi Kabuli , Nasi Mandy Yaman , Nasi Arab Bukhari , Nasi tomato , Nasi Minyak Dan Banyak lagi !


Dapatkan Resepi-resepi menarik Aneka Mee , Aneka Rojak dan Aneka Resepi Nasi
telah  menjadi pilihan netizen sebagai 
bahan rujukan ilmiah masakan mereka !


Setiap satu jenis ebook yang perlu anda miliki ini hanya beharga
RM40.00 sahaja.

PERCUMA EBOOK 

Aneka Masakan Daging 


ebook Aneka Masakan Daging  (hottest!) diberi secara PERCUMA 

Pelbagai resepi daging popular
yang dipraktikkan di hotel-hotel, restauran dan katering  tempatan seperti :

1. Daging Goreng Utara
2. Daging Salai Masak Lemak
3. Burger Daging Bakar
4. Beefsteak
5. Beef Thai Salad
6. Rendang Tok ( Perak )
7. Rendang Minang ( Negeri Sembilan )
8. Daging Masak Halia
9. Daging Masak Hitam Manis
10.         Bergedil Daging
11.         Daging Masak Merah


Bagaimana untuk milikinya? 
Mudah sahaja-

Cara Pembelian :

Bank In ke Akaun MBB ( Maybank )

151409098193

atas nama Muhamad Gunawan Jamil

Bukti pembayaran sila SMS: 

 Nama ebook  , RM40 , masa , tarikh dan

 email anda , kemudian sila hantar ke 



017 2260719
( whatsapp / sms )

Penghantaran : 24 jam - 48 jam selepas bukti pembayaran diterima 












RESEPI - RESEPI CHICKEN CHOP DAN RESEPI HAINAN CHICKEN CHOP POPULAR DI RESTAURAN KOPITIAM TEMPATAN PERLU ANDA MILIKI !


ebook Chicken Chop (hottest!)

Grill & Crispy , Blackpepper Sauce 

-Pengenalan kpd asas chicken chop
-Teknik membuat chicken chop dgn betul
-Penggunaan ayam yang sesuai
-Cara membuat chicken chop menjadi lebih rangup @ crispy
-Resepi sos blackpepper asli dikongsikan



ebook Hainan Chicken Chop(hottest!)

Crispy , Hainan Sauce 

-Teknik asas hainan chicken chop
-Penggunaan ayam yang sesuai untuk hainan chicken chop
-Cara membuat chicken chop menjadi lebih rangup @ crispy
-Rahsia sos hainan chicken chop didedahkan dalam ebook ini

Dapatkan Resepi-resepi menarik Chicken Chop Dan Hainan Chicken Chop 
telah  menjadi pilihan netizen sebagai 
bahan rujukan ilmiah masakan mereka !


Setiap satu jenis ebook yang perlu anda miliki ini hanya beharga
RM40.00 sahaja.

PERCUMA EBOOK 
Nasi Ayam Hainan



ebook Nasi Ayam Hainan (hottest!)

Menjadi pilihan rakyat Malaysia jika jalan-jalan mencari makan terutama  di gerai mahupun restoran... Nasi Ayam Hainan. Rasa yang unik berbanding nasi Ayam Biasa.


-Pengenalan kepada nasi ayam hainan.
-Penggunaan Ayam yang sesuai 
-Rahsia sup ayam hainan didedahkan
-Teknik ayam hainan sentiasa berjuicy
-Teknik asas sos halia, kicap ayam hainan dan sos cili merah

-Nasi ayam hainan yang harum didedahkan

Bagaimana untuk milikinya? 
Mudah sahaja-

Cara Pembelian :

Bank In ke Akaun MBB ( Maybank )

151409098193

atas nama Muhamad Gunawan Jamil

Bukti pembayaran sila SMS: 

 Nama ebook  , RM40 , masa , tarikh dan

 email anda , kemudian sila hantar ke 



017 2260719
( whatsapp / sms )

Penghantaran : 24 jam - 48 jam selepas bukti pembayaran diterima 













RESEPI NASI LEMAK KUKUS  DAN NASI DAGANG TERENGGANU POPULAR PERLU ANDA MILIKI !


ebook Nasi Lemak Kukus(hottest!)

Ibu Sambal Tumis, Sambal Tumis Ikan Bilis , Sambal Paru &

 etc

-Rahsia mengukus nasi lemak yang sempurna
-Asas membuat ibu sambal tumis
-Asas membuat sambal tumis ikan bilis
-Asas membuat lauk pauk nasi lemak kukus , seperti sambal kerang , sambal paru ,rendang hati ayam dan ayam.



ebook Nasi Dagang Terengganu  (hottest!)

Resepi asli cara menanak nasi dagang Terengganu dengan betul ,

Resepi Gulai Ikan tongkol,Aya Hitam dan Aya kurik

serta Acar jelataah mentah yang enak!


Dapatkan Resepi-resepi menarik Nasi Lemak Kukus Dan Nasi Dagang Terengganu 
telah  menjadi pilihan netizen sebagai 
bahan rujukan ilmiah masakan mereka !


Setiap satu jenis ebook yang perlu anda miliki ini hanya beharga
RM40.00 sahaja.

PERCUMA EBOOK 


ebook Aneka Masakan Ayam  (hottest!)

perlu anda miliki.. pelbagai resepi masakan berasakan ayam popular
chef obie kongsikan didalam ebook

Aneka Masakan Ayam

Resepi - resepi masakan ayam yang popular seperti :

 -Ayam Masak Merah Nasi Buryani & Nasi Minyak
-Ayam Masak Buryani
-Ayam Golek & Percik
-Rendang Ayam kampung
-Ayam Masak Kalio
-Ayam masak Hijau
-Ayam Masak Lemak Cili Api
-Ayam Masak Halia
-Ayam Masak Bumbu Bali
-Ayam Masak Kurma Berkentang
-Sup Ayam Madura
-Sup Ayam Mamak
-Gulai Ayam Kawah


Bagaimana untuk milikinya? 

Mudah sahaja-

Cara Pembelian :

Bank In ke Akaun MBB ( Maybank )

151409098193

atas nama Muhamad Gunawan Jamil

Bukti pembayaran sila SMS: 

 Nama ebook  , RM40 , masa , tarikh dan

 email anda , kemudian sila hantar ke 



017 2260719
( whatsapp / sms )

Penghantaran : 24 jam - 48 jam selepas bukti pembayaran diterima 







RESEPI ANEKA MASAKAN UDANG DAN ANEKA MASKAN SOTONG PERLU ANDA MILIKI !



ebook Aneka Masakan Udang  (hottest!)

Butter Prawn @ Udang Masak Mentega
Udang Goreng Tepung Istimewa Ala Thai
Udang Masak Telur Asin
Udang Masak Lemak Cili Api
Udang Masak Sambal Tumis Petai
Udang Masak Masam Manis
Tom Yam Udang Bersantan
Mee Udang Kopitiam.....



ebook Aneka Masakan Sotong  (hottest!)

Sotong Goreng Tepung Berempah
Sotong Masak Merah
Sotong Masak Kicap berempah  Sotong Masak Papprik
Sotong Bakar Datuk Keramat
Sotong Bakar Percik
Ketupat Sotong Terengganu..pasti yang sedap dan popular!



ebook Aneka Masakan Ikan  (hottest!)

Resepi-resepi menarik masakan berasaskan ikan dikongsikan dalam ebook Aneka Masakan Ikan ini seperti Ikan Bumbu Bali , Ikan masak Ampap ( Brunei ) , Ikan Bakar Sulawesi , Ikan Kerapu Goreng Masak Sos 3 rasa Dan banyak lagi yang perlu anda miliki....

Dapatkan Resepi-resepi menarik Aneka masakan Udang, Sotong dan Ikan
telah  menjadi pilihan netizen sebagai 
bahan rujukan ilmiah masakan mereka !


Setiap satu jenis ebook yang perlu anda miliki ini hanya beharga
RM40.00 sahaja.

PERCUMA EBOOK 
Aneka Masakan Kambing



ebook Aneka Masakan Kambing  (hottest!)



Pelbagai resepi - resepi yang popular seperti :

Kambing  Masak Buryani
Kari Kambing Mamak
Kambing Masak Kurma
Sup Kambing Power
Western food- “ Lamb Shank “
Lamb Chop with Blackpepper Sauce....dikongsikan dalam ebook PERCUMA ini !


Bagaimana untuk milikinya? 

Mudah sahaja-

Cara Pembelian :

Bank In ke Akaun MBB ( Maybank )

151409098193

atas nama Muhamad Gunawan Jamil

Bukti pembayaran sila SMS: 

 Nama ebook  , RM40 , masa , tarikh dan

 email anda , kemudian sila hantar ke 



017 2260719
( whatsapp / sms )

Penghantaran : 24 jam - 48 jam selepas bukti pembayaran diterima 








PELBAGAI RESEPI - RESEPI ROTI POPULAR KINI DIKONGSIKAN DALAM EBOOK CHEF OBIE PALING POPULAR IAITU EBOOK ROTI 100 RESEPI CHEF OBIE


ebook ROTI 100 RESEPI CHEF OBIE

Perkongsian teknik-teknik asas dalam pembuatan roti .
Pelbagai kategori roti seperti roti oriental classic , roti broadway , roti kontinental , roti mediteranien & roti yg menarik untuk anda cuba praktikkan.. berpandukan 100 resepi-resepi yang digunakan oleh chef profesional & homebaker.

Anda juga diberi ebook PERCUMA iaitu TIPS ROTI CHEF OBIE
ia membantu & menerangkan langkah demi langkah skil dalam membuat doh asas roti dgn MUDAH ( 3 cara bergambar ) serta panduan untuk anda rujuk daripada ebook ROTI 100 RESEPI CHEF OBIE.

Dapatkan sekarang ebook yg telah menjadi pilihan Netizen sejak 2012


Dapatkan Resepi-resepi menarik ROTI 100 RESEPI CHEF OBIE
telah  menjadi pilihan netizen sebagai 
bahan rujukan ilmiah masakan mereka !


 ebook yang perlu anda miliki ini hanya beharga
RM40.00 sahaja.

PERCUMA EBOOK 


ebook Tips Roti Chef obie yang begitu eksklusif-

info step by step pembuatan roti bergambar serta tips 
penting kepada mereka yang amateur dalam pembuatan roti
juga sesuia kepada mereka yang profesional sebagai rujukan.

Bagaimana untuk milikinya? 

Mudah sahaja-

Cara Pembelian :

Bank In ke Akaun MBB ( Maybank )

151409098193

atas nama Muhamad Gunawan Jamil

Bukti pembayaran sila SMS: 

 Nama ebook  , RM40 , masa , tarikh dan

 email anda , kemudian sila hantar ke 



017 2260719
( whatsapp / sms )

Penghantaran : 24 jam - 48 jam selepas bukti pembayaran diterima 







DAPATKAN EBOOK CUPCAKE 3D PERTAMA DI MALAYSIA



Buku Cupcake 3D Pertama Di Malaysia

kini telah diupgrade kepada version buku eletronik

yang lebih mudah dikendalikan dan lebih praktikal.

ebook Cupcake 3D chef obie 



kini dipasaran maya !
Dapatkan segera!

Hanya RM40

Buku Cupcake 3D Pertama Di Malaysia

kini Di Upgrade kepada Buku Eletronik



Salam 1Malaysia chef obie ucapkan kepada semua masyarakat Malaysia.

Alhamdulillah dengan terbitnya buku edisi khas Cupcake 3D diharap dapat membantu surirumah,usahawan-usahawan serta pelajar pelajar mahupun sesiapa sahaja yang berminat menambah ilmu seni cupcake,mempelajari dan memahami pembuatan cupcake 3D yang boleh dikatakan masih baru bertapak diMalaysia.

Kini telah dupgrade kepada buku eletronik atau lebih dikenali ebook!

ebook Cupcake 3D chef obie




kini dipasaran maya !
Dapatkan segera!

Hanya RM40

Cupcake 3D ini amat popular di Amerika Syarikat, Australia ,jepun Dan negara eropah, jga dikenali dengan pelbagai nama lain seperti cupcake karakter mahupun cupcake modelling.


Saya chef Obie  dengan rasa syukur dan berbesar hati ingin berkongsi rahsia dan resepi pembuatan cupcake 3D kepada mereka yang berminat.

 Ingin chef terangkan terlebih dahulu apa yang dimaksudkan cupcake 3D?tidak ramai yang tahu dan keliru tentang maknanya, ramai yang tahu maksud cup cake iaitu kek cawan yang kecil dan dan sesuai dibuat cenderahati.

Cupcake ada pelbagai jenis antaranya "cupcake buttercream", "art cutting toppers", "wrapping deco", "frosting", "2D" dan "modelling atau 3D.

 Chef Obie ingin fokuskan kepada Cupcake 3D Modelling. Cupcake ini dibuat menggunakan fondant dan gumpaste.Ianya mempunyai asas aneka rasa dan jenis boleh digunakan.

kini dipasaran maya !
Dapatkan segera!

Hanya RM40


3D bermaksud rekabentuk kek kelihatan menonjol, tegap dengan bentuk figura ( modelling ) hampir menyerupai bentuk asal dan sebagainya yang dihasilkan menggunakan fondant dan gumpaste.

 Cupcake 3D ini tahan lasak berbanding cupcake krim dan sebagainya serta tahan pada suhu bilik.

Isipadunya juga lebih berat berbanding cupcake biasa dan memerlukan kemahiran dalam pembuatan fondant dan gumpaste. 

Chef obie berkongsi "Rahsia pembuatan fondant dan gumpaste"yang cantik dan mudah digunakan serta tips-tips dalam penjagaannya semua ada salam ebook ini.








PELAJARI TEKNIK ASAS MEMBUAT CUPCAKE 3D CHEF OBIE LANGKAH DEMI LANGKAH 



Modelling tool asas membuat pokok,tumbuh-tumbuhan, membuat lekukan halus, lekukan dalam dan kasar.



Modelling tool asas untuk membuat marking,membuat marking lebih dalam.



Modelling tool asas membentuk pelbagai figura.

TIPS PENJAGAAN FONDANT & GUMPASTE

1.Setiap fondant & gumpaste handmade yang baru dibuat perlu disimpan dengan membungkus dalam plastik bag atau menggunakan cling film.

2.Fondant dan gumpaste perlu disimpan dalam bekas kedap udara.

 3.Fondant tidak boleh disimpan didalam peti sejuk walaupun telah dibungkus kemas kerana suhu sejuk akan merosakkan fondant.

 4.Fondant yang telah disimpan dengan kemas boleh tahan tarikh luput selama sebulan.

***Banyak lagi tips penjagaan fondant & gumpaste chef obie didalam ebook "CUPCAKE 3D CHEF OBIE"



Antara Glosari ebook cupcake 3D chef obie 

Liquid Glucose- kebiasaannya berasaskan jagung,anggur dan madu, berwarna 'clear' danada yang berwarna kuning.mudah didapati di eropah dan asia,tidak akan menjadi kristal apabila disejukkan.



Tylose Powder- tylose powder atau CMC adalah sejenis bahan kimia yang bukan toksik, digunakan untuk mengeraskan campuran fondant dan juga boleh dicampur dengan air untuk membuat edible glue.

  Chef yakin anda akan cepat belajar dengan menggunakan ebook Cupcake 3D chef Obie . 

Dalam ebook "CUPCAKE 3D" yang berwarna penuh juga memiliki 120 m/s anda disajikan dengan 11 resepi cupcakes pelbagai perisa dari barat dan eropah, lebih 30 figura 3D serta langkah demi langah dalam pembuatan cupcake jenis ini.

version ebook cupcake 3D chef obie resepi telah diupgrade daripada 11 resepi cupcake  kepada 30 resepi cupcake yang popular.


Chef obie juga yakin setelah anda memiliki ebook ini, anda boleh mencipta figura sendiri dengan gaya imaginasi sendiri berpandukan cara yang telah diberikan. 

kini dipasaran maya !
Dapatkan segera!

Hanya RM40

"Usaha tanpa jemu pasti mendatangkan hasil yang baik ".



kini dipasaran maya !
Dapatkan segera!

Hanya RM40 

Cara Pembelian :

Bank In ke Akaun MBB ( Maybank )

151409098193

atas nama Muhamad Gunawan Jamil

Bukti pembayaran sila SMS: 

 Nama ebook - cupcake 3D , RM40 , masa , tarikh dan

 email anda , kemudian sila hantar ke 017 2260719
( whatsapp / sms )

Penghantaran : 24 jam - 48 jam selepas bukti pembayaran diterima 




Terima Kasih

Komen
19 Komen

19 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Thanks bro for the information

Tanpa Nama berkata...

Thanks chef for sharing your knowledges

Great info

chefgunawanjamil Obie berkata...

most welocome :)

Tanpa Nama berkata...

Assalammualaikum
Semoga chef obie dalam keadaan sihat sentiasa dan ceria mude sentiasa,
Congrats chef sudi berkongsi knowledge seperti diatas ni,

Maaf saya ni wakil bekas pelajar-pelajar chef, chef tolonglah kembali aktif dalam laman sosial facebook, we all missing 'obie wan kenobie'

We need a chef like obie wan kenobie
Please comeback chef

Really miss your updated status at facebook

Please take noted

Tanpa Nama berkata...

Hi chef congrats for today

Pagi tadi on tv2 ada chef obie
Dalam rancangan hero dapur..
Chef nik michael jemput chef obie tu..
Chef cyber lagi

Ok good luck chef obie

chefgunawanjamil Obie berkata...

Hi to u 2,

Terima kasih kerana alert ..
terharu gitu...
Terima Kasih

good luck 2 u 2

Tanpa Nama berkata...

Hi chef obie, pencerahan mengenai cara membuat rempah ratus perlu dipuji,saya yakin belum ada lagi pihak yg berani dan sudi berkongsi seperti chef,semoga diteruskan usaha murni ini,
Semoga kehidupan chef sentiasa diberkati

chefgunawanjamil Obie berkata...

Wslm, terima kasih & terharu -

chefgunawanjamil Obie berkata...

Semoga suatu yg baik akan memberi keberkatan ..
tak banyak sikit pun okay...
apa pun terima kasih yea

Sufi Luqman berkata...

Assalamualaikum Chef Obie..

Sungguh saya merasa teruja dengan DIY rempah ratus ni..saya ingin mencuba sendiri nanti..adakah terdapat DIY rempah ratus yang lain?Macam Kerutuk, Gomok dan sebagainya?
Semoga Usaha Chef akan diberkati oleh Allah SWT..

Terima Kasih

chefgunawanjamil Obie berkata...

Waalaikumussalam wbt,

Terima Kasih Sufi Luqman sudi melayari blog chef obie-
Rempah ada banyak lagi yg chef belum sharing bersama, manakala rempah ratus tertentu hanya akan chef sharing dalam kelas memasak personal chef obie- rempah ratus kerutub@kerutub,gomok .. InsyaAllah akan sharing dlm blog kesayanagn chef ni.. jadi rajin-rajin lah melawat yea..

peace

Ismail Md Salleh berkata...

Semoga Allah merahmati chef obie atas perkongsian ilmu rempah ratus....

chefgunawanjamil Obie berkata...

Amin , semoga sedikit perkongsian ini dapat membantu anda semua

rahimah berkata...

Terima kaseh atas perkongsian ilmu yang sangat berharga dan bernilai pada saya.Semuga Chef diberkati dan dirahmati.minta dihalakan ilmu yang dikongsi.Terima kaseh

chefgunawanjamil Obie berkata...

Amin..semoga sedikit perkongsian ini ada keberkatannya.

OLYJKAS berkata...

terimakasih ats perkongsian ilmu yg berguna ni, semoga bertambah berkat hidup dn ilmu didada hehehe, minta kongsi yer

sheikha baladram berkata...

Thank you for sharing rempah recipe. May Allah bless you.

shahrul izzat afeeq berkata...

Salam chef.. Saya seorg yg mmg minat dlm dunia masakan dan telah mbuka sbuah restaurant pun tpi saya masih lgi terkial2 dlm memasak kari ikan.. Saya ingin mencuba cara yg di kongsikn oleh chef tpi masih kah kita perlu menumis hingga pecah minyak macam biasa.. Tq

chefgunawanjamil Obie berkata...

Terima kasih izzat afeeq ,
tahniah krn telah membuka restaurant.
Jawapan :

kita masih perlu menumis sehingga pecah minyak

Chef Gunawan a.k.a Chef Obie Copyright © 2015 Design by MaiGraphikDesign